wqdaily

  • ۰
  • ۰

تحقیق در مورد چهره ناشناخته تشیع 69 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد صفحه : 77 صفحه


قسمتی از متن .doc :

چهره ناشناخته تشیع

تألیف : سید جعفر شهیدی

حدود هزارو چهارصد سال بر موجودیّت شیعه می گذرد. نزدیک به چهارده قرن است که نخستین نهضت سیاسی این مذهب آغاز شده1 و تقریباً دوازده قرن است اندیشه شناسی یا به عبارت دیگر مکتب فکری و یا کلامی تشیّع تأسیس گردیده2 اما به جرأت می توان گفت هنوز هم چهره تشیع یا لااقل دیداری ترین چهره این مذهب نه تنها برای دنیای اسلام بلکه برای نظر گروهی از شیعه مذهب ها هم پوشیده مانده است.

صدها سال است بازیگران سیاست کوشیده اند تا نهضت تشیع را از مسیر آن منحرف سازند. و بخصوص کوشش فراوانی بکار رفته است تا حقیقت این نهضت از مسیرش منحرف و از دید مسلمانان غیر شیعی پوشیده بماند. درست است که حقیقت برای آنان که پا بپای تاریخ درست حرکت می کنند روشن است، اما شماره اینان در هر دوره اندک بوده و هست. در پنجاه سال اخیر تنی چند از دانشمندان مجاهد و عالی قدر شیعه با تألیف کتاب ها و ایراد سخنرانی ها و تحمل رنج سفر به گوشه و کنار کشورهای اسلامی به سهم خود معدودی از علمای مصر، شمال آفریقا و خاورمیانه عربی را با آن حقیقتِ پنهان مانده، آشنا ساختند، اما کمتر کوشش شده است که نشان دهند منشأ این نادرست اندیشی چه بوده است؟ آیا خدای نخواسته همه آن علما و نویسندگان در داوری خود نسبت به تشیع به عمد در خطا افتاده و نسبت های ناروا به پیروان این مذهب بسته اند؟

من وظیفه خود دانسته و می دانم که با بضاعت اندک و در حد توانایی بکوشم تا غباری را که تاریخ در طول قرن ها بر روی این چهره افشانده است به یکسو بزنم، و تا آنجا که می توانم آن حقیقت را آشکار سازم و بر عهده متفکران و نویسندگان گرویده بدین مذهب است که این چهره را هرچه روشن تر بشناسانند.

من معتقدم اگر گمشده ای که در فاصله قرن دوم تا آغاز قرن دهم هجری خون ده ها هزار تن، در راه بدست آوردن آن ریخته شد چنانکه شایسته است به دنیای اسلام شناسانده شود، پیروان دیگر مذاهب اسلام و یا لااقل دانشمندان و متفکران آن مذهب ها خواهند دانست که گمشده آنان و اینان یکی است. راستی اگر همه مسلمانان چنین حقیقتی را دریابند، دشمن آنان چه خواهد کرد؟ بیکار خواهد نشست؟ هرگز! زیرا «جمعیت مسلمان» «تفرقه نامسلمانان» و بلکه نابودی آنان خواهد بود.

من در این چند صفحه نمی خواهم در دهلیزهای پرپیچ و خم مسائل کلامی وارد شوم. در این باره به قدر کافی و شاید بیشتر از آنچه باید بحث کرده اند. می توان گفت حقیقت لااقل برای دسته ای خاص روشن است، اما در بحث های کلامی معمولاً هر طرفی می کوشد عقیده خود را با دلیل عقلی استوار، جلوه دهد و آنجا که غرض پیروزی در جدل باشد، حقیقت کمتر مجال ظهور خواهد یافت. در این بحث کوتاه می خواهم نهضت تشیع را از زاویه ای بررسی کنم که تاریخ هم با من همراه است. در پرتو روشنایی تاریخ شاید بتوانم آن چهره ناشناخته را آشنا سازم ـ هرچند بیشتر خوانـنـدگان با آن آشنا هستند ـ .

چنانکه می دانیم در سال 65 هجری هنگامی که معاویه دوم پس از چهل روز پادشاهی درگذشت، در سرزمینی که امروز به نام سوریه مشهور است و آن روز مرکز حکومت اسلامی بود، بر سر زمامداری مسلمانان بین دو تیره از عرب به نام بنی قیس و بنی کلب خلاف افتاد. تیره نخست طرفدار زمامداری پسر زبیر بود و تیره دوم می خواست خلافت همچنان در خاندان اموی باقی بماند. کلبیان از نژاد عرب قَحطانی یعنی عرب های ساکن جنوب شبه جزیره عربستانند و قیسی ها از طائفه عَدنانی یعنی عرب های ساکن حجاز و نجد و تهامه هستند. سرانجام پس از جنگ خونینی که در «مَرْج راهِط» نزدیک دمشق بین آنان درگرفت قحطانیان بر عدنانیان پیروز شدند و مروان بن حکم به پادشاهی رسید. پس از او تیره مروانی مدت شصت و هفت سال زمامدار مسلمانان بود. از همچشمی و بلکه دشمنی قحطانی و عدنانی پیش از اسلام شاید بیشتر شما با اطلاع باشید. این دشمنی و یا همچشمی که معمولاً از خصوصیات اقوام ابتدایی است گاهگاه به درگیری های خونین منتهی می شود. چنانکه داستان هایی از جنگ های خونین قبیله های عرب جاهلی را در کتاب ها خوانده ایم. با ظهور اسلام تعصب های ناشی از نژاد، پیوند، ثروت و آنچه بدان وابسته است از میان رفت. روزی که محمد ـ ص ـ در حَجّة الوداع اعلام کرد: «مردم! هرخونی که در جاهلیت ریخته شده است همه را زیرپا می گذارم و از این پس هیچکس حق تعرض به مال و خون دیگری را ندارد تا روزی که خدای خود را ملاقات کند». سند وحدت اسلامی یا فسخ امتیازات نژادی امضا گردید. اما متأسفانه حوادث پس از مرگ پیغمبر شکاف ها و اختلاف هایی میان مسلمانان پدیدآورد. با این همه، آن اختلاف های داخلی که از سال سی وپنجم پدیدار شد و تا سال 65 ادامه یافت، تا این تاریخ; یعنی به قدرت رسیدن سلسله مروانی، باز هم رنگ عقیده اسلامی داشت. درگیری مرج راهط خلافت اسلامی را زیر پوشش جنگ قبیله ای و پیروزی قحطانی بر عدنانی درآورد. شاعران قحطانی نژاد از این نبرد چنان یاد می کنند که شاعران عرب جاهلی در یکصد سال پیش از اسلام، از درگیری تمیم و تغلب یا بکر و تمیم سخن می گفتند. آنچه در حماسه نامه های این دوره نمی بینیم اسلام است!

از این تاریخ به بعد دیگر زمامداران مسلمان به ظاهر هم توجه نکردند که به نام خلیفه پیغمبر بر امت محمد ـ ص ـ مسلط گردیده اند. حکومت نژادی عربی آنهم بر اساس ریاست عرب های جنوبی بر پهنه حوزه اسلامی سایه افکند و شعر و ادبیات اسلامی رنگ قومی گرفت و قحطانیان برای خود مقامی والاتر از همه نژادهایی که به اسلام گرویده بودند ـ عرب یا جز عرب ـ برگزیدند. و دیگر نژادها را بدیده حقارت نگریستند، کار تحقیر دیگر نژادها بجایی رسید که در مثل های رایج می خوانیم «اَذَلُّ مِنْ قَیْسی بِحِمْص»3

آنچه گذشته از زور حاکمان، کالای مزور این بازار مکاره را رایج تر می ساخت کوشش شاعران و مادحان دین به زر فروخته بود که متأسفانه در هر عصر و زمان یکی از عوامل مؤثر گمراهی توده های کم اطلاع بوده و هستند. من نمی خواهم وقت شما را با خواندن نمونه های بسیاری از شعرهای این دوره بگیرم و خاطرتان را مکدر کنم. گذشته از دیوان های پر از دروغ شاعران، نمونه هایی از این تملقات را می توانید در مجلدهایی از اغانی ابوالفرج اصفهانی ملاحظه فرمایید. برای نشان دادن اندکی از بسیار بدین دو بیت از یزیدبن مفرغ که در ستایش مروان بن حکم سروده است توجه فرمایید:

وَاَقَـمْتُمُ سُـوقَ الثَّنـاءِ وَلَــمْ تَـکُـنْ

ســوقُ الثـَّنـاءِ تُـقـَامُ فی الأسـْواق

فَکَأنَّما جَعَلَ الاْلهُ اِلَیْکُم

قَـبْـضَ النَّـفُوسِ وَقِیْمَــة الأرْزاق4

و اعشی ربیعه، مروان و پسرش را چنین می ستاید:

وَ اِنَّ فُــؤاداً بَـیْــنَ جَـنْــبَی عــالِـــمٌ









سایر محصولات :
تحقیق در مورد یخچال های نفتی

لینک دانلود و خرید پایین...

تحقیق در مورد یازفت به آماده

لینک دانلود و خرید...

تحقیق در مورد چهره ناشناخته تشیع 69 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحاتدسته...

تحقیق در مورد چهل درس زندگى از سیره حضرت محمد ص

...

تحقیق در مورد چرخ دنده‌ها

...

تحقیق در مورد چای 33 ص

...

تحقیق در مورد چالشهای وزارت نفت و درجه اهمیت آنها 76 ص

...

تحقیق در مورد چاپ افست

...

تحقیق در مورد پیوند دین و سیاست از نگاه امام خمینی

...

تحقیق در مورد پیوند شیمیایی و انواع آن

...

تحقیق در مورد پیش بینی سطح آب در مخزن با استفاده از سیستم استنتاج فازی – عصبی تطبیقی 79 ص

...

تحقیق در مورد پیرامون زندگانی معین الاسلام و فرهنگ جدید اصفهان 20 ص

...

تحقیق در مورد پیکاسو و زندگی او 94 ص

...

تحقیق در مورد پیامبر اعظم و قرآن

...

تحقیق در مورد پیش آموزش دبستانی 33 ص

...

تحقیق در مورد پورت موازی 23ص

...

تحقیق در مورد پلیمر 29ص

...

تحقیق در مورد پلورالیزم دینی در نگاه شهید مطهری

...

تحقیق در مورد پلورالیزم دینی در نگاه شهید مطهری 25 ص

...

تحقیق در مورد پست مدرنیسم و برنامه ریزی تعلیم و تربیت 34 ص

...

تحقیق در مورد پلاسم گیاهی

...

تحقیق در مورد پروژه گلخانه مور

...

تحقیق در مورد پروژه نهایی درس روشها و سیستمهای فازی ارائه روشی فازی برای شناسایی الگوهای عددی فارسی 25 ص

...

تحقیق در مورد پروژه مدیریت آموزشی 108 ص

...

تحقیق در مورد پروژه مالی انبارداری 85 ص

...

تحقیق در مورد پروژه فرآیند های ماشین کاری غیرمرسوم

...

تحقیق در مورد پرورش گاو وگاومیش

...

تحقیق در مورد پرورش کرم ابریشم 13 ص

...

تحقیق در مورد پرورش و پرواربندی دام 20 ص

...

تحقیق در مورد پرورش قارچ صدفی 47 ص

...

تحقیق در مورد پدیدارشناسی

...

تحقیق در مورد پرندگان آبی

...

تحقیق در مورد یکصد شیوه برای صرفه جویی در مصرف آب

...

تحقیق در مورد یوگا، تاریخچه و کلیت

...

تحقیق در مورد یک مفهوم برای شرح اطلاعات 17 ص

...

تحقیق در مورد یک اجرای یک سیستم مدیریت شبکه OSI 16 ص

...

تحقیق در مورد یادگیری ذهنی حر کتی نقش رابطه شدت وظیفه 22 ص

...

تحقیق در مورد ویژگیهای فردی

...

تحقیق در مورد ویروسهای کامپوتری چگونه کار می کنند؟

...

تحقیق در مورد ویلچر

...

تحقیق در مورد واحد الفین
تحقیق در مورد مالاریا
تحقیق در مورد عسلک پنبه 30 ص
تحقیق در مورد مفهوم و تعاریف کارآفرینی
تحقیق در مورد مالاریا
پاورپوینت در مورد مراقبتهای پس از زایمان
تحقیق در مورد خاک 14 ص
پاورپوینت در مورد دین یا ادیان الهی
تحقیق در مورد خط
تحقیق در مورد روایت کربلا 28 ص
تحقیق در مورد رنگ مو 20 ص
تحقیق در مورد رله
تحقیق در مورد خادمیان
تحقیق در مورد گرمای انحلالی
تحقیق در مورد روش تولید (قطعات لاستیکی)
تحقیق در مورد روایتی‌ از پیامبران‌ {حضرت‌ لوط‌ (ع‌) حضرت‌ سلیمان‌ (ع‌)} 23 ص
تحقیق در مورد روایت کربلا 28 ص
تحقیق در مورد رنگ مو 20 ص
تحقیق در مورد رنگ کو شیمیایی و گیاهی
تحقیق در مورد رله
تحقیق در مورد رابطه اخلاق با آزادی 26 ص
تحقیق در مورد رقم جدید برنج شفق
تحقیق در مورد رایوایزوتوپ
تحقیق در مورد راه کار هزینه کاربر

کلمات کلیدی :مورد چهره ناشناخه چهره ناشناخه عرب های این مذهب های خونین های ساکن عرب جاهلی این دوره اسلام اسلامی laquo مسلمانان شاعران ناشناخه درگیری جاهلی قحطانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی