wqdaily

  • ۰
  • ۰

تحقیق: انتقادگرى و انتقادپذیرى در حگومت علوى

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 41

انتقادگرى و انتقادپذیرى در حکومت علوى

مقدمه

امروزه، یکى از جدّى ترین مسایل فلسفه سیاسى، نقش مردم در تعیین نوع و هدایت سمت و سوى حکومت است. حضور مردم در صحنه سیاسى، نمادهاى گوناگون دارد که از مهمترین آنها، حضور نقادانه و جست و جوگرانه مردم در نوع رفتار و منش مسؤولان حکومتى است. بشرِ جایزالخطاء اگر به حال خود واگذارده شود، آن چنان در تهاجمِ انواعِ عواملِ فساد، خودباخته مى شود که گاهى بى آن که خود بفهمد، در کمند شیطان گرفتار آمده و در عین حال، در پندار خود، خویشتن را راه یافته مى یابد.خطر این گونه مردمان، اگر در پستهاى حکومتى قرار گیرند، صد چندان است. به گفته امیر مؤمنان علیه السلام: «فلیست تصلح الرعیّة الّا بصلاح الولاة»؛[1] صلاح و فساد امت، به صلاح و فساد حاکمان منوط است. هر چه دستگاههاى کنترل کننده فساد قدرت، زیادتر باشد، ضریب امنیت معنوى و صلاح والیان بیشتر خواهد بود و شاید بر پایه همین فلسفه است که خداوند، با این که خود، براى ثبت اعمال بندگان، کافى است و نیازى به مراقبى دیگر نیست، فرشتگان و جوارح را نیز مراقب رفتار آنها قرار داده است. در دعاى کمیل آمده است: «و کُلُّ سیّئةٍ أمرْتَ بإثباتها الکرام الکاتبین الذین وکّلتهم بحفظ ما یکون منّی و جعلتهم شهوداً علیّ مع جوارحی و کنتَ أنْتَ الرّقیب علىّ من ورائهم ...؛[2] پروردگارا! ببخش از من، هر گناهى را که به فرشتگان نویسنده خودت، دستور ثبت آن را دادى؛ همانها که به حفاظت از اعمال من گمارده اى و آنان را شاهدان بر من، همراه با جوارحم قرار دادى و خود، از وراى آنان، بر من مراقبى.»حضور مستمر مؤمنان در صحنه و نقد و ارزیابى دایمى نسبت به هم، بویژه از ارکان و عاملان حکومت، نیک فطرتان و پاک نهادانِ پندپذیر را، همواره، در حال صلاح نگه داشته و سست نهادان فرعونْ منش را، یا ساقط و یا کنترل و یا بى اعتبار خواهد ساخت و بر عکس، بى تفاوتى آنان، میدان را براى عناصر بدخواه دین و دنیاى مردم و پیروان خط شیطان، خالى نگاه خواهد داشت.با توجه به مطلب بالا، شایسته است که موضوع «نقد و انتقاد از دولتمردان» از دیدگاه امام على علیه السلام بررسى شود.از آن جا که دامنه بررسى همه جانبه این موضوع، نوشته اى مبسوط را مى طلبد، در این جا، تنها، به برخى از عنوانهاى اساسى این موضوع مى پردازیم.

مفهوم انتقاد

جوهرى، در صحاح مى گوید: انتقد الدراهم: «أخرج منها الزیف ... ناقَدَهُ: ناقَشَهُ فی الأمر؛ درهمهاى ناخالص را از مجموعه آن جدا کردن، انتقادِ درهمهاست و نقد کسى، به معناى مناقشه کردن با او در باره چیزى است.[3]فیروزآبادى مى گوید: «ناقده: ناقشه»[4] و طریحى مى نویسد: «انتقدت الدّراهم: إذا أخرجت منها الزّیف»[5]. این، همان سخن جوهرى است.در «منجد» آمده است:«نقد نقداً و تنقاداً الدّراهم و غیرها: میّزها و نظرها لِیعرفَ جیّدها من ردیئها. و [نَقَدَ الکلامَ: أظهر ما به من العیوب و المحاسن ... و ناقده مناقدةً: ناقشه فی الأمر ...،نقد درهم، به این است که آنها را از هم جدا کرده و به دقت نگریسته تا خوب و پست آن از هم شناخته شوند. و نقد سخن، اظهار کردن عیبها و محاسن آن است ... .[6]از مجموع کلمات لغویان، استفاده مى شود که انتقاد، حرکتى است اصلاح گرانه، با قصد پالایش و زنگارزدایى و نجات حقیقت چیزى از نفوذ باطل در حریم آن و برگرداندن طبیعت شخص و یا امرى از آمیختگى به ناخالصى و غش، به سوى خلوص و فطرت ناب آن.

عیب جویى و انتقاد

در روایات بسیارى، از عیب جویى و سرزنش مؤمن، به شدت نهى شده است.[7]امیر مؤمنان علیه السلام مى گوید:... و مَنْ شَغَلَ نَفْسَهُ بغیر نَفْسِهِ، تَحَیَّر فی الظلمات و ارْتبکَ فی الهلکات، و مدّت به شیاطینُه فی طغیانه و زَیَّنَتْ له سیّ ءَ اعماله؛هر کس، خود را به غیر خویش، مشغول کند، خود را در تاریکیها، سرگردان، و در مهلکه ها، گرفتار کرده و شیاطین، او را به تجاوز کشیده و زشتیهایش را، در نظرش، نیکو مى نمایند[8].عیب جویى و انتقاد، هر دو، در ردّیابى عیوب و ابراز آن به صاحب عیب، مشابه و یکسانند، و تفاوت، تنها، در دو امر است:1ـ منشأ عیب جویى، حسادت و انتقام جویى و خودخواهى و خباثت نفس است، ولى خاستگاه انتقاد، نوع دوستى و عواطف انسانى و تعهّد ایمانى است. (انگیزه فاعلى)2ـ هدفى که عیب جو از این کار خود تعقیب مى کند، آزاردهى و تخریب شخصیت و در هم شکستن طرف مقابل خویش است، در حالى که غرضِ انتقادگر، اصلاح و زدودن عیوب و رو به کمال بردن شخص مورد انتقاد است. (انگیزه غایى)

نهى از منکر و انتقاد









سایر محصولات :
تحقیق: انتقادگرى و انتقادپذیرى در حگومت علوى

تحقیق: انتقادگرى و...

تحقیق اموزش و پرورش در چین و فرانسه

تحقیق اموزش و پرورش در چین و...

تحقیق امواج صوتی

تحقیق امواج صوتی...

تحقیق امنیت شغلی با رویکرد ایمنی و سلامت و نقش آن در نگهداری کارکنان سازمان 68 ص

تحقیق امنیت شغلی با...

تحقیق امامت

تحقیق امامت...

تحقیق انجیر

تحقیق انجیر...

مقاله انواع افسردگی

مقاله انواع افسردگی...

مقاله انرژی الکتریکی چیست

مقاله انرژی الکتریکی چیست...

مقاله اندیشه ها و تفکرات فیزیکدانان

مقاله اندیشه ها و تفکرات فیزیکدانان...

مقاله اندازه‏گیری اوره و ازت آمونیاکی در خوراک دام و طیور

مقاله اندازه‏گیری اوره و ازت...

مقاله اندازه گیری شعاع زمین

مقاله اندازه گیری شعاع زمین...

مقاله انتقال برق بدون سیم ،از سطح ماه

مقاله انتقال برق بدون سیم ،از سطح...

مقاله امی بودن پیامبر

مقاله امی بودن پیامبر...

مقاله امام محمد تقی

مقاله امام محمد تقی...

مقاله الکترومغناطیس

مقاله الکترومغناطیس...

مقاله امام خمینی عدالت وجنگ

مقاله امام خمینی عدالت وجنگ...

مقاله امام جماعت

مقاله امام جماعت...

مقاله انتخاب محل زنبورستان

مقاله انتخاب محل زنبورستان...

مقاله اندازه گیری دمای سطح خورشید

مقاله اندازه گیری دمای سطح...

مقاله امام موسی کاظم

مقاله امام موسی...

مقاله اندازه گیری دمای خورشید

مقاله اندازه گیری دمای خورشید...

تحقیق درمورد زکریای رازی

تحقیق درمورد زکریای...

تحقیق درمورد زندگی رهبر

تحقیق درمورد زندگی رهبر...

تحقیق درمورد زندگی کوچ نشینان

تحقیق درمورد زندگی کوچ نشینان...

تحقیق درمورد زندگانی امام علیع درزمان حیات پیامبر

تحقیق درمورد زندگانی امام علیع...

تحقیق درمورد زندگانی امام رضا ع

تحقیق درمورد زندگانی امام رضا ع...

تحقیق درمورد زنبور عسل2

تحقیق درمورد زنبور...

تحقیق درمورد زنبور عسل

تحقیق درمورد زنبور عسل...

تحقیق درمورد زنبور عسل در سوره نحل

تحقیق درمورد زنبور...

تحقیق درمورد زنبور عسل 4

تحقیق درمورد زنبور عسل 4...

تحقیق درمورد زنبور عسل 2

تحقیق درمورد زنبور عسل 2...

تحقیق درمورد زنبور عسل 3

تحقیق درمورد زنبور عسل 3...

تحقیق درمورد زنبور داری

تحقیق درمورد زنبور...

تحقیق درمورد زنان و اشتغال

تحقیق درمورد زنان و اشتغال...

تحقیق درمورد زنان نباید قهرمان باشند

تحقیق درمورد زنان نباید...

تحقیق درمورد زنان موفق ایرانی

تحقیق درمورد زنان موفق ایرانی...

تحقیق درمورد زنان ایران، تلاش برای کسب حقوق اجتماعی

تحقیق درمورد زنان ایران، تلاش برای...

تحقیق درمورد زن و نهنضت مشروطیت نیروهای تولید

تحقیق درمورد زن و...

تحقیق درمورد زن و رسانه ها

تحقیق درمورد زن و رسانه...

تحقیق درمورد زن دراندیشه اسلامی

تحقیق درمورد زن دراندیشه...

تحقیق درمورد زن در جامعه

تحقیق درمورد زن در...

تحقیق درمورد زن در اسلام

تحقیق درمورد زن در...

تحقیق درمورد زمین‌لرزه

تحقیق درمورد زمین‌لرزه...

تحقیق درمورد زمینه های تئوریک بحث نهایی

تحقیق درمورد زمینه های تئوریک بحث نهایی...

تحقیق درمورد زمین لرزه

تحقیق درمورد زمین لرزه...

تحقیق درمورد زمین لرزه 15

تحقیق درمورد زمین لرزه...

تحقیق درمورد زمین لرزه 2

تحقیق درمورد زمین لرزه 2...

تحقیق درمورد زمین شناسی

تحقیق درمورد زمین شناسی...

تحقیق درمورد زمین شناسی 2

تحقیق درمورد زمین شناسی...

تحقیق درمورد زمین شناسی 2

تحقیق درمورد زمین شناسی 2...

تحقیق درباره: اسطوره ها 25 ص
تحقیق درباره: استفاده از قالب های ماسه ای برای قطعات ریختگی
تحقیق درباره: ارتباطات تاریخچه روابط عمومی 18 ص
تحقیق درباره: ادیان قدیم در عربستان 38 ص
تحقیق درباره: احتراق
تحقیق آموزش DS
تحقیق آناناس
تحقیق درباره فرق تمدن و تکنولژی سازمان
مقاله درباره امام زین العابدین
تحقیق درباره فرش ایرانی
مقاله درباره: اصول آرماتور گذاری ( پی ، دیوار، ستون )
تحقیق درباره مقدمه ای بر روان شناسی رابطه خانواده با نوجوان
تحقیق درباره عناصر نادر خاکی
مقاله درمورد. آموزش و پرورش و مشارکت
تست شخصیت شناسی Myers

کلمات کلیدی :مؤمنان علیه السلام امیر مؤمنان علیه عیب جویى علیه السلام أخرج منها حگوم علوى این موضوع laquo نقد مؤمنان علیه حقیق انقادگرى امیر مؤمنان laquo انقاد موضوع السلام مؤمنان انقادگرى
  • ۹۶/۰۷/۲۷
  • حسن حسنی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی