wqdaily

  • ۰
  • ۰

دانلود پروژه تاریخچه، دسته بندی و ساختار کاتالیست های زیگلر ناتا

دانلود پروژه تاریخچه، دسته بندی و ساختار کاتالیست های زیگلر , ناتا

پلی پروپیلن (PP) یکی از پرمصرف­ترین مواد پلیمری جهان است که مصرف آن روز به روز افزایش می­یابد. میزان مصرف این پلیمر در سال 1970، 5/1 میلیون تن، در سال 1990 حدود 13 میلیون تن و در سال 1995، 19 میلیون تن بوده است و پیش بینی می شود که میزان مصرف این پلیمر در سال 2000 به حدود 25 میلیون تن برسد ]1[.

استفاده از کاتالیست­های زیگلر[1] – ناتا[2] تنها فرآیندی است که برای تولید پروپیلن و کوپلیمرهای آن نظیر پروپیلن-اتیلن بکار می­رود، زیرا پروپیلن را نمی­توان با پلیمریزاسیون رادیکال آزاد تولید کرد. واکنش پلیمریزاسیون می­تواند در چندین موضع فعال روی ذرات کاتالیست آغاز گردد و سرعت انجام واکنش در این مواضع با یکدیگر تفاوت دارد ]2،3[. به علت پیچیده بودن ماهیت این کاتالیست­ها و تعداد زیاد اجزای کاتالیست مورد استفاده عواملی چون نقش اجزای کاتالیست، ساختار مراکز فعال و مکانیسم فرآیند هنوز به درستی روشن نیست ]4،5[.

کاتالیست­های زیگلر- ناتا بواسطه دارا بودن مواضع فعال و ساختار متفاوت، تعداد زیاد اجزاء و همچنین ایجاد پدیده­های فیزیکی- شیمیایی نظیر محدودیت­های انتقال جرم در فصل مشترک گاز-مایع در راکتورهای دوغابی، خرد شدن کاتالیست در ابتدای پلیمریزاسیون، محدودیت انتقال منومر به مواضع فعال و راههای انتقال گرما، سینتیک پیچیده­ای دارند ]6[.

کاتالیست­های زیگلر-ناتا فرم­های متفاوتی دارند از قبیل کاتالیزورهای همگن ]2،3،7[ کاتالیزورهای شبه همگن ]6،8،9[ و کاتالیزورهای ناهمگن نگهداری شده و بدون نگهدارنده ]2،7[. در کاتالیزورهای نگهداری شده از یک پایه به منظور توزیع مناسب مواضع فعال استفاده می­گردد ]3،6[. فرمول کلی این کاتالیزورها TiCl4/الکترون دهنده داخلی (Di)/یک ترکیب Mg است. Mg(OEt)2 در طی فرایند ساخت کاتالیست به MgCl2 تبدیل می­شود و این ترکیب نقش بسیار مؤثری بعنوان نگهدارنده کاتالیست دارد ]10،11،13[. در سیستم این کاتالیستها علاوه بر الکترون دهنده داخلی در هنگام پلیمریزاسیون از الکترون دهنده خارجی نیز استفاده می­شود. این کاتالیستها در صورت استفاده از الکترون دهنده های مناسب می­توانند PP با شاخص تک آرایشی (I.I) بالا ایجاد کنند. نوع الکترون دهنده اهمیت خاصی در میزان محصول دهی و شاخص تک آرایشی کاتالیست دارد ]11،13،14[. در کاتالیزورهایی که ترکیب فنالات به عنوان الکترون دهنده داخلی در ساختار آنها بکار گرفته می­شود، از یک ترکیب سیلان به فرمول کلی نیز به عنوان الکترون دهنده خارجی استفاده می­شود. استفاده از این نوع الکترون دهنده های داخلی و خارجی در بسیاری از کارهای تحقیقاتی و صنعتی متداول است. البته نکته مهم این است که در سالهای اخیر از کاتالیزورهای همگن نوع متالوسن و متیل آلومینواکسین (MAO) برای پلیمریزاسیون پروپیلن استفاده شده و نتایج بسیار خوبی بدست آمده است، و این کاتالیزورها برای تهیه PP ایزوتاکتیک نیز نتایج خوبی را نشان داده­اند ]15،16[. همچنین استفاده از H2 بعنوان عامل انتقال زنجیر برای کالیزورهای زیگلر-ناتا درحدود سال 1955 متداول گشت ]17[.

  • تعریف کاتالیست­های زیگلر- ناتا

کاتالیست زیگلر- ناتا را می­توان به عنوان ترکیبی از یک فلز واسطه گروه­های IV تا VIII و یک ترکیب آلی-فلزی از یکی از فلزات گروه­های I تا III جدول تناوبی تعریف کرد. ترکیب حاصل از فلز واسطه به عنوان کاتالیست و ترکیب آلی-فلزی به عنوان کمک کاتالیست محسوب می­شود. اکثر جزء کاتالیست متشکل از هالیدها یا اکسی هالیدهای تیتانیوم، وانادیوم، کرم، مولیبدن و زیرکونیوم می­باشد. در برخی تحقیقات ترکیبات آهن و کبالت مؤثر شناخته شده­اند. برخی از لیگاندهای دیگر غیر از هالیدها یا اکسی هالیدها که مورد تحقیق قرار گرفته­اند شامل الکوکسی استیل استونیل، سیکلو پنتادی انیل و فنیل می­باشند. کمک کاتالیزورها معمولاً هیدریدها یا الکیل آریلهای فلزاتی همچون آلومینیم، روی، قلع، کادمیم، بریلیم و منیزیم هستند ]18[.

از میان الکیلها، هالیدها و آریل­های فلزی ترکیبات الکیل آلومینیم هم از نظر قیمت و هم از نظر کارایی مناسبترین شناخته شده­اند. ترکیبات آلی یا معدنی برای مقاصد خاص به این ترکیب دوتایی اولیه اضافه می­شوند. مثلا افزایش الکترون دهنده­ها برای بهبود ایزوتاکتیسیتی، افزایش نگهدارنده برای افزایش فعالیت کاتالیست، هیدروژن برای کنترل جرم مولکولی و .... به هر حال تعریف دوتایی فوق، امروزه شامل چندین ترکیب آلی و معدنی است ]19[. البته همه این ترکیبات کاتالیزورهای فعالی را ایجاد نمی­کنند، بدین معنی که هر ترکیب خاص ممکن است فقط برای منومر خاصی فعال باشد ]2[. تا کنون مهمترین سیستم­های زیگلر-ناتا که به طور کامل مطالعه شده­اند، مخلوط­هایی از ترکیبات تیتانیوم تری هالیدها و تترا هالیدها باتری الکیل آلومینیم می­باشند ]18[.

تعریف دیگری نیز برای این کاتالیست­ها ارائه شده است و آن عبارت پلیمریزاسیون کئوردینه­ای است. این تعریف بیشتر بر جنبه های مکانیسمی فرایند پلیمریزاسیون با استفاده از کاتالیست­ها دارد، زیرا طی فرایند پلیمریزاسیون منومر با فلز واسطه کئوردینه می­شود ]19[.

  • تاریخچه

تاریخچه مختصری از توسعه کاتالیست­های زیگلر- ناتا به شرح زیر می­باشد:

  • پلیمریزاسیون الفینها به سال 1898 باز می­گردد، یعنی وقتی که Van Pechman پلی اتیلن را از دی آزومتان تهیه کرد ]20[.
  • در سال 1930 Friedrich و Marvel ]21[ اتیلن را به پلی اتیلن با جرم مولکولی کم در حضور الکیل­های لیتیم تبدیل نمودند.
  • کمپانی ICI در سال 1935 در فشار بالا (atm 3000-1000) و دمای بالا (°C 300-100) در حضور یک آغازگر رادیکالی محصول سفید رنگ واکسی شکل بدست آورد که بعداً پلی اتیلن نامیده شد.
  • برای اولین بار در سال 1950 یک جامد خطی سر به دم PP که خواص مشخصه ساختمانهای ایزوتاکتیک را نشان می داد بوسیله شیمیدان آمریکایی کارموندی[3] بدست آمد ]22[.
  • تحقیقات زیگلر در زمینه ترکیبات آلی-فلزی و کاربرد آنها برای پلیمریزاسیون اتیلن نتایج مهیجی در سال 1953 بدست آورده در همین سال کمپانی پترولیوم فیلیپس پلیمریزاسیون اتیلن در فشار کم و با استفاده از اکسید کروم نگهداری شده روی سیلیکا یا آلومینا را انجام داد ]24،23[.
  • کشف زیگلر توسط پروفسور ناتا برای دیگر α-الفینها در سال 1954 توسعه یافت ]25[.
  • هم کاتالیست زیگلر- ناتا و هم کاتالیستهای فیلیپس در سالهای 1957-1956 به مرحله تولید پلیمر در مقیاس تجاری رسیدند.
  • در مورد کاتالیست­های زیگلر- ناتا اولین توسعه قابل توجه در اوایل دهه 1960 بدست آمد یعنی وقتی که از ترکیبات منیزیم فعال مانند منیزیم هیدروکسی کلرید ]24[ و منیزیم هیدروکسی سولفات ]26[ به عنوان نگهدارنده استفاده شد.
  • در اواخر دهه 1960 و اوایل دهه 1970 با بکار بردن مواد تنظیم کننده نظم فضایی چون آمین­ها، اترها، الکل­ها و آب تولید پروپیلن ایزوتاکتیک ممکن گردید، هر چند استفاده از این مواد باعث کاهش فعالیت بیش از حد این کاتالیست گشت.
  • برای اولین بار کمپانی Montedison در سال 1978 موفق به ساخت کاتالیست نگهداری شده­ای با فعالیت بالا همراه با ایزوتاکتیسیتی بالا شد ]27[. بدین ترتیب آنها در اثر واکنش TiCl4 با MgCl2 آسیاب شده در حضور بنزوات اتیل و الکیل آلومینیم همراه با یک الکترون دهنده از ترکیبات آروماتیک کربوکسیلیک اسیدی مانند بنزوات اتیل، اتیل تولوئات و ... موفق به تهیه کاتالیزوری برای تهیه پروپیلن با ایزوتاکتیسیتی بالاتر از 90% و محصول دهی بیش از KgPP/gTi 50 شدند ]28[.
  • در دهه 1980 روند پیشرفت کاتالیست­ها با بکارگیری ترکیبات فتالات مانند دی n-بوتیل فتالات، دی ایزو بوتیل فتالات، دی اکتیل فتالات و ... به عنوان الکترون دهنده داخلی و الکوکسی سیلان یا آریل اکسی سیلان به عنوان الکترون دهنده خارجی ساخته شدند که هم محصول دهی و هم ایزوتاکتیسیتی بالایی دارند ]29،31[.
    • دسته بندی کاتالیست­های زیگلر- ناتا

بلافاصله پس از کشف کاتالیست­های زیگلر- ناتا این کاتالیست­ها موضوع تحقیقات بسیاری از مراکز علمی و صنعتی در سطح جهان گشت. کاتالیست­های زیادی با نگهدارنده، همراه با اصلاح کننده­های متفاوت ساخته شد. کمپانی­های متفاوت در سطح جهان از اصلاح کننده­های متفاوت و اختصاصی استفاده می کنند. بطور کلی کاتالیست­های ساخته شده را می­توان به 6 نسل تقسیم کرد، ولی در یک تقسیم بندی کلی تر کاتالیست­ها به چهار گروه عمده تقسیم می­شوند. شکل 1-1 جزئیات بیشتری از این تقسیم بندی را نشان می­دهد.

1-4-1 کاتالیست­های نسل اول

کاتالیست­های TiCl3/AlEt2Cl که در فرایندهای صنعتی اولیه برای تهیه PP مورد استفاده قرار گرفت در عمل از فضا ویژگی و بازدهی کمی برخوردار بود. شاخص ایزوتاکتیسیتی (I.I) حدود 90% بود. در نتیجه حذف باقیمانده کاتالیست و جداسازی جزء اتاکتیک پلیمر از ضروریات این فرایند بود ]34[. در اثر تحقیقات انجام شده توسط گروه ناتا و مراکز صنعتی، خیلی زود مشخص شد که آسیاب نمودن طولانی مدت TiCl3 احیا شده در حضور ترکیب Al یا مخلوط TiCl3 و AlCl3 کاتالیستی خیلی فعالتر از TiCl3 خالص بدست می­آید ]32[. کاتالیست­هایی از این نوع را AA-TiCl3 می­نامند (که در آن AA نشانگر Al احیا شده و فعال می­باشد).

شامل 113 صفحه فایل word قابل ویرایش









سایر محصولات :
دانلود پروژه تاریخچه، دسته بندی و ساختار کاتالیست های زیگلر ناتا

دانلود پروژه تاریخچه، دسته بندی...

دانلود پروژه مشخصات تشعشعی یک آنتن

دانلود پروژه مشخصات تشعشعی یک آنتن...

تحقیق چرا زنان مدیر کم هستند

تحقیق چرا زنان مدیر کم هستند...

دانلود کتاب داستانی آرش کمانگیر با زبان فارسی و انگلیسی

دانلود کتاب داستانی آرش...

بنر لوازم خانگی ، فروش لوازم خانگی

بنر لوازم خانگی ، فروش لوازم...

تحقیق زناشویی

تحقیق زناشویی...

پاورپوینت معماری دوره اشکانیان و ساسانیان همراه عکس_135صفحه

پاورپوینت معماری دوره اشکانیان و ساسانیان ...

بررسی خصوصیات مدیران مدارس شهری شهرستان ساوجبلاغ و تطبیق آن با آیین نامه انتصاب مدبران 71 ص

بررسی خصوصیات مدیران مدارس...

بررسی ایمنی زایی ژنهای L7L12 و P39 در موشهای Balac 65ص

بررسی ایمنی زایی ژنهای L7L12 و P39...

بررسی الگوی سنی ازدواج در ایران 30 ص

بررسی الگوی سنی ازدواج در ایران...

تحقیق زمینه‌های روانی اعتیاد ، پیشگیری و درمان

تحقیق زمینه‌های روانی اعتیاد...

دانلود گزارش کارآموزی مونتاژ پراید

دانلود گزارش کارآموزی مونتاژ پراید...

دانلود کتاب بوف کور

دانلود کتاب بوف کور...

بازی های المپیک

بازی های المپیک...

تحقیق زمینه بزهکاری زنان

تحقیق زمینه بزهکاری زنان...

مقاله بتن سبک _ عمران word

مقاله بتن سبک _...

آمادگی جسمانی

آمادگی جسمانی...

دانلود تحقیق کتابدار در انجام تحقیقات کتابخانه‌ای

دانلود تحقیق کتابدار در انجام...

تحقیق ریشه های درونی تهمت

تحقیق ریشه های درونی...

ترمیم frp گوشی های هوآوی

ترمیم frp گوشی...

تصاویر فلت با موضوع میوه

تصاویر فلت با موضوع میوه...

دانلود تحقیق کتابداری تطبیقی

دانلود تحقیق کتابداری تطبیقی...

برنامه اکسل محاسبه بارهای دیتیلهای ساختمانی

برنامه اکسل محاسبه بارهای...

دانلود پروژه SHARE POINT

دانلود پروژه SHARE POINT...

تحقیق ناهنجاری های اجتماعی

تحقیق ناهنجاری های اجتماعی...

آزادی و آزادگی

آزادی و آزادگی...

کارت ویزیت خدمات مسافربری ، شرکت اتوبوس رانی ، خدمات حمل و نقل مسافری

کارت ویزیت خدمات مسافربری ، شرکت...

دانلود تحقیق بخش های کتابخانه

دانلود تحقیق بخش های کتابخانه...

تحقیق ریشه جرم جوانان و نوجوانان در خانواده

تحقیق ریشه جرم جوانان و نوجوانان در...

آداب معاشرت

آداب معاشرت...

بنر کربلا 21

بنر کربلا 21...

تصاویر فلت بازی پوکمن

تصاویر فلت بازی پوکمن...

تحقیق رهنمودهای انتخاب همسر

تحقیق رهنمودهای انتخاب همسر...

دانلود تحقیق مبانی شبکه های بی سیم

دانلود تحقیق مبانی شبکه های بی...

تحقیق روانشناسی بالینی فرهنگ خشونت

تحقیق روانشناسی بالینی فرهنگ خشونت...

آثار و فواید روزه چیست

آثار و فواید روزه...

دانلود پروژه طراحی وساخت دستگاه ثبت کننده سیگنال الکترومایوگرام دو کاناله و مدلسازی فعالیت ایزومتریک ساعد

دانلود پروژه طراحی وساخت...

کارت ویزیت نان و داغ کباب داغ ، کبابی ،

کارت ویزیت نان و داغ کباب داغ...

تحقیق روش های نوین تدریس

تحقیق روش های نوین...

تحقیق کامل درباره چگونگی نوشتن و تهیه یک پروپوزال

تحقیق کامل درباره چگونگی نوشتن و تهیه...

دانلود پاورپوینت تفاوت کشورهای ثروتمند و فقیر
دانلود پاورپوینت مجموعه ها در ریاضیات
دانلود پاورپوینت امنیت در تجارت الکترونیک
دانلود پاورپوینت رشد حسی حرکتی
دانلود پاورپوینت تقویت اراده
دانلود پاورپوینت آشنایی با اسرائیل
دانلود پاورپوینت آب درمانی
دانلود پاورپوینت بزرگترین فتنه تاریخ - دجال
دانلود مقاله اطاله دادرسی
دانلود پاورپوینت سیاست آموزشی چیست
دانلود پاورپوینت بررسی سیستم مدیریت زباله شهر مشهد در سال 85
دانلود پاورپوینت زنجیره ارزش - شرکت محصولات کاغذی لطیف
دانلود پاورپوینت شیوه ارائه مطالب علمی و فنی
دانلود پاورپوینت دیدگاه پردازش اطلاعات
دانلود پاورپوینت ایمنی ، امداد و نجات در بلایای طبیعی
دانلود پاورپوینت آسیب پذیری اعتیاد در جوامع روستایی
دانلود پاورپوینت گیاه رازک
دانلود تحقیق جرایم اسناد سجلی
دانلود پاورپوینت ادبیات فارسی
دانلود پاورپوینت اصول و مبانی آموزش و پرورش - 3 واحد درسی
دانلود مقاله آناتومی بدن انسان
دانلود جزوه انسان در اسلام ( غلامحسین گرامی)
دانلود پاورپوینت روش تشکیل کانی ها
دانلود پاورپوینت نظام روابط کار در سازمان
دانلود مقاله ساختار و تشکیلات دولت
دانلود پاورپوینت مواد اولیه قهوه ، شامپو ،روغن زیتون
دانلود آموزش رفع مشکل Error!Please plug out charger هوآوی g730

کلمات کلیدی :های زیگلر ناتا انلو پروژه تاریخچه کاتالیستshy های الکترون هنه های زیگلر زیگلر ناتا هنه اخلی عنوان الکترون فلز واسطه آلی فلزی پلی اتیلن استفاه میshy میshy کاتالیستshy کاتالیست زیگلر استفاه الکترون پلیمریزاسیون ترکیب ترکیبات
  • ۹۶/۰۸/۱۹
  • حسن حسنی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی